...

Fouad Mohammed Aldawash

Assistant Professor in Psychological Counseling - College of Arts and Humanities

Contact Details
Name: Fouad Mohammed Aldawash
Job Title: Assistant Professor in Psychological Counseling
College: College of Arts and Humanities
Email: fouad.mohammed@asu.edu.om
Phone: Ext. 1201
Contact Details

University professor, researcher, translator, aspiring writer, and psychotherapist interested in helping people.

Bachelor of Education(1994). Department of Philosophy& Sociology ,Zagazig University

-Diploma in Curriculums planning & Developing(1997).Zagazig University. Grade “Good”.

- Diploma in Mental Health(1998).Zagazig University. with Grade “Very Good”.  

-Master Degree in Counseling Psychology(2000) .Cairo University. its Title” Identity  Status & its Relation with Situation of Authority of Father & Teacher” With Grade” Excellent”.

-Philosophy Doctor Degree in Counseling Psychology(2004). Cairo University. its Title “ Emotional Intelligence & its Relation with some Variables of Personality” With Recommendation of Distributing & Printing on the Expense of Cairo University

Researcher in human personality, mental abilities, therapy and psychological counseling. Translator and writer on psychoanalysis, and concerned with preparing and transmitting scales

Book

الدراسات المحكمة المنشورة

1-  فؤاد محمد الدواش (2010) . خبرة ما وراء المزاج والغضب الإكلينيكي لدى عينة من المراهقين والراشدين بالمجلة المصرية لعلم المراهقة عدد يناير

2 -  فؤاد محمد الدواش (2011) .البلادة الوجدانية كمؤشر تنبؤي بالأعراض المرضية لدى المراهقين والراشدين – بالمجلة المصرية لعلم المراهقة عدد إبريل 2011"

3 -  أحمد عبد الفتاح عياد و فؤاد محمد الدواش (2015) .شخصية المتطرف : المعالجات البحثية البارزة، بالمؤتمر الدولي الحادي عشر لقسم علم النفس كلية الآداب جامعة طنطا في الفترة من 14/4 حتى 16 /4 /2015")

4-   أحمد عبد الفتاح عياد و  فؤاد محمد الدواش (2015) .الحس الإكلينيكي بالذات كشرط مسبق لمساعدة ذوي الاحتياجات الخاصة، بالمؤتمر الدولي الحادي عشر لقسم علم النفس كلية الآداب جامعة طنطا في الفترة من 14/4 حتى 16 /4 /2015")

5- فؤاد محمد الدواش و محمد السعيد أبو حلاوة(2019).الأمل واعتقاد التحكم الشخصي والوعي العمدي الآني لدى طلاب الجامعة ، مجلة الدراسات التربوية والإنسانية لكلية التربية جامعة دمنهور،مجلد(11) ،عدد(3).

6-فؤاد محمد الدواش (2019).تحديد وأولويات الحاجات الإرشادية لدى طلاب جامعة هليوبوليس،مجلة دراسات في الإرشاد النفسي والتربوي لمركز الإرشاد النفسي جامعة أسيوط ،عدد(7) ، أكتوبر.

7- فؤاد محمد الدواش و محمد السعيد أبوحلاوة(2019).اليأس والعزو المتحيز للعدائية لدى الأطفال مجهولي النسب: دراسة سيكومترية كلينيكية ،  مجلة كلية التربية جامعة كفر الشيخ ،ع(4) ، مج (5)

8- فؤاد محمد الدواش و مصطفى عبدالمحسن الحديبي(2020).الوجدان الإيجابي والسلبي والحاجة للتنظيم كمنبئات بالتوجه الصحي لدى طلاب الجامعة، ا ، المجلة  التربوية كلية التربية جامعة سوهاج،لمجلد 77، العدد 77، سبتمبر

9- فؤاد محمد الدواش(2020).النموذج المُنظم لعلاقة خواء المعنى والرضا الحياتي والكمالية التكيفية لدى طلاب الجامعة، مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية، سبتمبر، مج(14).

10- مصطفى عبد المحسن الحديبي وفؤاد محمد الدواش(2020).النموذج السببي للعلاقة بين المخططات المعرفيّة اللاتكيفيَّة المُبَكِّرة وأساليب التعلق وأعراض اضطراب الشخصية التجنبية لدى طلاب الجامعة ،مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية،سبتمبر، مج(14).

11- فؤاد محمد الدواش(2021).النموج السببي للعلاقات المتبادلة بين الإفصاح الوجداني عن الذات وكل من الأليكسيثيميا والغضب الكلينيكي والوحدة النفسية لدى طالبات جامعة الشرقية بسلطنة عمان،المجلة التربوية لكلية التربية جامعة سوهاج ،عدد (87) يوليو.


DOI/URL:

المقاييس المعربة والمقننة:
1- علاء كفافي وفؤاد محمد الدواش( 2005). مقياسا (MEIS &AMIES )للذكاء الوجداني للمراهقين والراشدين (ماير- سالوفي – كارزو) ،مكتبة الأنجلو المصرية ، ، القاهرة.

2- علاء كفافي وفؤاد محمد الدواش (2005)مقياس سمة ما وراء المزاج (سالوفي وآخرون)، مكتبة الأنجلو المصرية ، ، القاهرة.

3- علاء كفافي وفؤاد محمد الدواش (2007). مقياس حالة ما وراء المزاج (ماير وستيفنز)، مكتبة الأنجلو المصرية ، القاهرة.

4- علاء كفافي وفؤاد محمد الدواش (2006). مقياس التفهم الوجداني (ماير وكارزو) مكتبة الأنجلو المصرية ، القاهرة.

5-نبيل عيد الزهار وفؤاد محمد الدواش (2010).مقياس الغضب الإكلينكي (ويليام سنل ) مكتبة الأنجلو المصرية  ، القاهرة

6-علاء كفافي ، فؤاد محمد الدواش ، مصطفي الحديبي(2020) . مقياس تورنتو للأليكسيثيميا (البلادة الوجدانية) (تايلور ، باركر ، باجباي ) ،مكتبة الأنجلو المصرية ،  الطبعة الثانية ، القاهرة.

7-محمد السعيد أبو حلاوة و فؤاد محمد الدواش(2019)مقياس العزو المتحيز للعدائية الاسقاطي المقنن للأطفال (فينزجيرالد وآشر)، القاهرة، مكتبة الأنجلو المصرية.

8- أحمد خيري حافظ ، فؤاد محمد الدواش و مصطفى عبد المحسن الحديبي(2020) مقياس التوجه الصحي ، القاهرة مكتبة الأنجلو المصرية.

9- مصطفى عبد المحسن الحديبي و فؤاد محمد الدواش(2020).قائمة الوجدانات الإيجابية والسلبية ، القاهرة مكتبة الأنجلو المصرية.

10-محمود عكاشة ، فؤاد محمد الدواش و محمد السعيد أبو حلاوة(  تحت الطبع) مقياس اعتقاد التحكم الشخصي ، القاهرة ، مكتبة الأنجلو المصرية.

11 - محمود عكاشة ، فؤاد محمد الدواش و محمد السعيد أبو حلاوة (تحت الطبع) مقياس الوعي العمدي الآني ، القاهرة مكتبة الأنجلو المصرية.

12- جمال فايد و فؤاد محمد الدواش ( قيد النشر ) مقاييس الأمل ( سمة للراشدين – حالة للراشدين – الأمل للأطفال ) ، القاهرة ، مكتبة الأنجلو المصرية.

13 – فؤاد محمد الدواش ، مصطفى عبد المحسن الحديبي (2020 ). مقياس الحاجة للتنظيم، القاهرة  تحت الطبع مكتبة الأنجلو المصرية.

14- أحمد خيري حافظ ، فؤاد محمد الدواش و مصطفى عبد المحسن الحديبي (2020) مقياس الانشقاقية متعدد العوامل ، القاهرة ، تحت الطبع مكتبة الأنجلو المصرية.

15 – مصطفى الحديبي ، فؤاد الدواش ، علا المجدوب(قيد النشر)مقياس خواء المعنى ، القاهرة ، مكتبة الأنجلو المصرية.

16 – مصطفى الحديبي ، فاطمة عمران، فؤاد الدواش(قيد النشر)مقياس اعتقادات الكمالية التكيفية واللاتكيفية، القاهرة مكتبة الأنجلو المصرية

17 –مصطفى الحديبي، فؤاد الدواش(2020) مقياس الأبعاد الخمسة الكبرى للشخصية، القاهرة، مكتبة الأنجلو المصرية.


DOI/URL:

ويلما بوتشي(2020).التحليل النفسي والعلم المعرفي : نظرية الشفرة المتعددة، تقديم وترجمة فؤاد الدواش، مراجعة عبد الله عسكر ، القاهرة ، مكتبة الأنجلو المصرية فؤاد الدواش (2018) مصنع الهذيان: فانتازيا علاج مجتمع مجموعة قصصية بمكتبة الأنجلو المصرية. فؤاد الدواش (2023) فهم الطرح : طريقة العلاقة الصراعية الجوهرية The Arabic Version of Understanding Transference: The Core Conflictual Relationship Theme Method منشورات المعهد الدولي للعلاج النفسي ، ، ميرلاند، الولايات المتحدة الأمريكية
DOI/URL:

-Coordinator of Interdisciplinary Network for Social Sciences   

Member of Arab Thought Forum.

-Member Of World Future society.

-Member of Egyptian Psychological Society

-Memeber of Scientific board of the journal of Armed & Terrorist Groups

-Reviewer And judge in Academia Open international Access Data Base

-Reviewer And judge in  the Journal of Research and Innovation in Social Science (IJRISS)

<p>My Books and Researches:</p> <p>- Aldawash,&nbsp; Fouad (2004).Globalization from the point of view of Psychology ,In Elsahab bookshop Library, Cairo.</p> <p>&nbsp;- Aldawash,&nbsp; Fouad (2008) System of Personality in the Islamic Understanding ,towered understanding &amp; managing People by Faith, Anglo Egyptian Bookshop</p> <p>- Aldawash,&nbsp; F(2008).Neurolingustic Programming From Vision to Action ;management &amp; Relationships. Book no 1. Anglo Egyptian Bookshop.</p> <p>- Aldawash,&nbsp; F (2006)Neurolingustic Programming origins, Identity, Frameworks &amp; Concepts,in alnahada Almsria.</p> <p>- &nbsp; AlDawash F (2019) Translation of Psychoanalysis and Cognitive Science: A Multiple Code, Cairo, The Anglo-Egyptian Library&nbsp;</p> <p>Researches:&nbsp;</p> <p>-Aldawash,&nbsp; F(2010). Experience of meta mood (Trait-State) And its relation with Clinical Anger in Adolescents and Adults,Egyptain Journal of Adolescents, Jan.</p> <p>- Aldawash, &nbsp;F (2011).&nbsp;Alexithymia as a predictor of Psychopathological Symptoms in&nbsp; Adolescents and Adults,Egyptain Journal of Adolescents, April. &nbsp;</p> <p>- Aldawash,&nbsp; F (2015).Personality Extremist: the Salience trends, The International Conference of faculty of Arts ,Tanta University, from 14-16/04/2015.</p> <p>-Aldawash,&nbsp; F (2015).Clincal Sense of the self As&nbsp; a precondition for Helping Children with Special&nbsp;</p> <p>The International Conference of faculty of Arts ,Tanta University, from 14-16/04/2015.</p> <p>-Aldawash,&nbsp; F &amp; Abu Halawa,(2019). Hope and Its relationships with Personal control belief Components and Mindfulness among University students. Journal of Educational and Human Studies&nbsp;Faculty of Education University of Damanhour, Vol(11)3</p> <p>- Aldawash,&nbsp; F &amp; Abu Halawa (2019).Hopelessness and Its relation with&nbsp; hostile attribution bias with The Children of unknown parentages : Psychometric-Clinical Study, Journal of the Faculty of Education, Kafr El-Sheikh University,Volume Nineteen, Issue Three</p> <p>- Aldawash,&nbsp; F(2019). Identifying and priorities counseling needs for Heliopolis University students, Studies in psychological and educational counseling&nbsp;,Volume (7), VII ,No. 7, Autumn pg: 1-32</p> <p>-&nbsp;Aldawash,&nbsp; F (2020)The organizing model for The Relation between Meaninglessness, life satisfaction, and perfectionism among university students, Fayoum University Journal of Educational and Psychological Sciences,Volume (14), September.</p> <p>-&nbsp;Alhodieby,M &amp; Aldawash,&nbsp; F(2020 ) &nbsp;Modeling causal Relationship between The Early Maladaptive cognitive schemas , attachment styles and symptoms of avoidant personality disorder for University Students, Fayoum University Journal of Educational and Psychological Sciences, Vol(14), September, 331-408</p> <p>- Aldawash,&nbsp; F&amp; Alhodieby,M(2020) Positive and Negative Affect, And Personal Need of Structure&nbsp;<br>As Predictors of Health Orientation among a sample of university and Post graduate students, The Educational Journal of the Faculty of Education , Sohag UniversityIssue(77), September.</p> <p>- Aldawash,&nbsp; F(2021) The Causal Model of Emotional Self Disclosure Relationships with Alexithymia, Clinical Anger, and Psychological Loneliness among Female Students of a` Sharqiyah University in Sultanate of Oman The Educational Journal of the Faculty of Education - Sohag University, Issue 87, July.</p> <p>-The Arabic versions of the Scales :</p> <p>1.Alaa Kafafi and Fouad Mohammad AlDawash (2005). Arabic version of MEIS &amp; AMIES scale of emotional intelligence for adolescents and adults (Mayer--Caruso), The Anglo-Egyptian Library, Cairo.</p> <p>2- Alaa Kafafi and Fouad Muhammed AlDawash (2005)Arabic version of&nbsp; The Meta moodTrait Scale (Saloveyet al.), The Anglo-Egyptian Library, Cairo.</p> <p>3- Alaa Kafafi and Fouad Mohammad AlDawash (2007).Arabic version of&nbsp; State Meta mood Scale (Meyer and Stevens), The Anglo-Egyptian Library, Cairo.</p> <p>4- Alaa Kafafi and Fouad Mohammad AlDawash (2006).Arabic version of&nbsp; Emotional Empathy Scale (Meyer and Carzo) The Anglo-Egyptian Library, Cairo.</p> <p>5- Nabil Eid Al-Zahhar and Fouad Mohammad AlDawash (2010)Arabic version of Clinical Anger Scale (William Snell) The Anglo-Egyptian Library, Cairo</p> <p>6- Alaa Kafafi, Fouad Mohammad AlDawash , and Mustafa Al-Hudaibi (2020). Arabic version ofThe Toronto Scale of Alexithymia (Taylor, Parker, Bajpay), The Anglo-Egyptian Library, Second Edition, Cairo.</p> <p>7-Muhammad Al-Saeed Abu Halawa and Fouad Mohammad AlDawash (2019), Attributional biased Scale for children (vitsgerald and Asher), Cairo, Anglo-Egyptian Library.</p> <p>8- Ahmed Khairy Hafez, Fouad Mohammad AlDawash and Mustafa Abdel-Mohsen Al-Hudaibi (2020) Health Orientation Scale, Cairo, Anglo-Egyptian Library.</p> <p>9- Mustafa Abd Al-Mohsen Al-Hudaibi and Fouad Mohammad AlDawash (2020),Arabic version of Positive and Negative Schedual , Cairo, The Anglo-Egyptian Library.</p> <p>10- Mahmoud Okasha, Fouad Mohammad AlDawash and Muhammad Al-Saeed Abu Halawa (in press) The Scale of Belief Personal Control , Cairo, The Anglo-Egyptian Library.</p> <p>11- Mahmoud Okasha, Fouad Mohammad AlDawash, and Muhammad Al-Saeed Abu Halawa (in press) Arabic Version of The Kentaucky Mindfulness Scale, Cairo, The Anglo-Egyptian Library.</p> <p>12- Jamal Fayed and&nbsp; Fouad Mohammad AlDawash (under publication) Measures of Hope ( Adults - Adolescent -&nbsp; Children), Cairo, The Anglo-Egyptian Library.</p> <p>13- Fouad Mohammad AlDawash, Mustafa Abdul-Mohsen Al-Hudaibi (2020). The Need for Organization Scale, Cairo, under publication, The Anglo-Egyptian Library.</p> <p>14- Ahmed Khairy Hafez, Fouad Mohammad AlDawash and Mustafa Abdel-Mohsen Al-Hudaybi (2020) Arabic Version of the Multifacto Dissocation Scale, Cairo, under publication, The Anglo-Egyptian Library.</p> <p>15- Mustafa Al-Hudaibi, Fouad AlDawash, Ola Al-Majdoub (under publication), The&nbsp; Meaninglessness Scale, Cairo, The Anglo-Egyptian Library.</p> <p>16 - Mustafa Al-Hudaibi, Fatima Omran, Fouad AlDawash (under publication) A Scale of Adaptive and MalAdaptive Perfectionism Beliefs, Cairo The Anglo-Egyptian Library</p> <p>17- Mustafa Al-Hudaibi, Fouad AlDawash (under publication) The Scale of the Five Great Dimensions of Personality, Cairo, The Anglo-Egyptian Library.</p> <p>18-Fouad Al-Dawash (2022) Referential Activity Analysis Scales: Zeitgeist of post clinical practice , Cairo, Anglo-Egyptian Library</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;&nbsp;international university cites take my books in arabic</p> <p>&nbsp;</p> <p>System of Personality in the Islamic Understanding ,towered understanding &amp; managing People by Faith at:<br>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<br>&nbsp;Texas university<br>https://catalog.lib.utexas.edu/search/0?searchtype=o&amp;searcharg=247992687<br>&nbsp;Stanford university<br>https://searchworks.stanford.edu/view/7707288<br>&nbsp;Columbia university<br>https://clio.columbia.edu/catalog?search_field=all_fields&amp;q=ocn247992687<br>&nbsp;Yale university<br>https://orbis.library.yale.edu/vwebv/search?searchCode=GKEY%5E*&amp;recCount=50&amp;searchType=1&amp;searchArg=ocn24799268<br>&nbsp;</p> <p>Harvard university</p> <p>https://hollis.harvard.edu/primo-explore/search?tab=books&amp;search_scope=default_scope&amp;vid=HVD2&amp;query=lsr02,contains,247992687<br><br>AUC<br>https://lib.aucegypt.edu/search/i9770525596<br>&nbsp;</p> <p>Princeton university<br>https://catalog.princeton.edu/catalog/5569365<br>Iowa university<br>https://search.lib.uiowa.edu/primo-explore/search?vid=01IOWA&amp;institution=01IOWA&amp;query=any,contains,9789770525593&amp;lang=en_US</p> <p>&nbsp;</p> <p>============================</p> <p>My Short Stories in 12 libraries of American universities<br><br>Yale university&nbsp;<br>https://orbis.library.yale.edu/vwebv/search?searchCode=GKEY%5E*&amp;recCount=50&amp;searchType=1&amp;searchArg=on1078654036<br>&nbsp;</p> <p>Columbia university<br>https://clio.columbia.edu/catalog?search_field=all_fields&amp;q=on1078654036<br>&nbsp;</p> <p>New York university<br>http://bobcat.library.nyu.edu/primo-explore/search?%20mode=advance&amp;sortby=rank&amp;vid=NYU&amp;lang=en_US&amp;query=any,contains,1078654036<br><br>Cornell university&nbsp;<br>https://newcatalog.library.cornell.edu/catalog?search_field=publisher+number%2Fother+identifier&amp;q=1078654036<br>&nbsp;</p> <p>Princeton university<br>https://catalog.princeton.edu/catalog?q=oclc_s%3A1078654036<br><br>Michigan university<br>https://search.lib.umich.edu/catalog?&amp;library=All+libraries&amp;query=isn%3A1078654036<br>&nbsp;</p> <p>Duke University<br><br>https://find.library.duke.edu/?utf8=%E2%9C%93&amp;search_field=oclc&amp;q=1078654036<br>&nbsp;</p> <p>Ohio university<br>https://library.ohio-state.edu/search/o1078654036<br>&nbsp;</p> <p>Emory university<br>http://discovere.emory.edu/primo_library/libweb/action/search.do?fn=search&amp;ct=search&amp;vid=discovere&amp;vl(freeText0)=9770532142<br>&nbsp;</p> <p>Washington university &nbsp;<br>http://catalog.wustl.edu/search/o1078654036<br>&nbsp;</p> <p>Texas university<br>https://catalog.lib.utexas.edu/search/0?searchtype=o&amp;searcharg=1078654036<br><br>Stanford university<br>https://searchworks.stanford.edu/?q=1078654036</p> <p>&nbsp;</p> <p>------------------------------------------------------------</p> <p>Granted Research&nbsp;</p> <p>Principal investigator of &nbsp; research project funded by TRC in the Sultanate of Oman</p> <p>Title: Psychological and Educational implications in the light of Pandemics Outbreaks</p> <p>A Research Project of&nbsp; conceptual studies In Oman environment to the Responses of Covid19 using referential activity analysis</p> <p>&nbsp;</p>